فروشگاه اینترنتی تیوتی کالا
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی موتور TU5

معرفی موتور TU5

موتورهاي سري TU یک خانواده از موتورهاي چهار سیلندر کوچک مورد استفاده در طیف وسیعی از خودروهاي پژو و سیتروئن می باشند. این موتورها در سال 1986 با خودرو Citroën AX معرفی شدند که جایگزین خانواده X در آن زمانه شد. TU ها در هر دو نوع بنزینی و دیزلی بدون توربو – که به نام TUD شناخته میشود در – دسترس هستند.

موتورهاي سري TU در اتومبیل هاي زیر از خانواده پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار گرفته است

Citroën: AX, Saxo, C2, C3, BX, ZX, Xsara, C15, Nemo and Berlingo

Peugeot: 106, 205, 206, 207, 309, 306, 307, 405, Bipper, Partner, Hoggar

انواع مدل موتورهاي سری TU

سری tu9

TU9
توضیح قدرت مدل
FI catalyst 50 PS (49 hp/36 kW) TU9 M/Z
1-bbl carb 45 PS (44 hp/33 kW) TU9/K

 سری tu1

Tu1
توضیح قدرت مدل
1-bbl carb 60 PS (59 hp/44 kW) TU1 F2/K
FI catalyst 60 PS (59 hp/44 kW) TU1 JP
FI catalyst 60 PS (59 hp/44 kW) TU1 M/Z
1-bbl carb 55 PS (54 hp/40.5 kW) TU1/K
     

سری tu2

Tu2
توضیح قدرت مدل
  twin 2-bbl carb 95 PS (93 hp/70 kW) TU2 Â
twin 2-bbl carb 103 PS (101 hp/76 kW) TU24 Â/K
FI, catalyst 100 PS (98 hp/73.5 kW) TU2 J2/Z

سری tu3

Tu3
توضیح قدرت مدل
  1-bbl carb 65 PS (64 hp/48 kW) TU3 A (not in use)
  2-bbl carb catalyst 75 PS (73 hp/55 kW) TU3 A (in use after 2007 in Iran, Brazil and China)
  1-bbl carb 70 PS (69 hp/51 kW) TU3 A/K
2-bbl carb FI 75 PS (73 hp/55 kW) TU3 F2/K
FI catalyst 100 PS (98 hp/73 kW) TU3 FJ2/K
FI catalyst 95 PS (93 hp/69 kW) TU3 FJ2/Z
FI catalyst 75 PS (73 hp/55 kW) TU3 JP
FI catalyst 75 PS (73 hp/55 kW) TU3 M/Z
2-bbl carb 85 PS (83 hp/62 kW) TU3 S

سری tu5

Tu5
توضیح قدرت مدل
FI catalyst 105 PS (103 hp/77 kW) TU5 J2/L3
16-valve catalyst 120 PS (118 hp/88 kW) TU5 J4
FI catalyst 90 PS (88 hp/66 kW) TU5 JP
FI catalyst 96 PS (95 hp/71 kW) TU5 JP+
FI catalyst 98 PS (97 hp/72 kW) TU5 JP
16-valve catalyst 109 PS (108 hp/80 kW) TU5 JP4
16-valve catalyst 122 PS (120 hp/90 kW) TU5 JP4 S

 موتور TU5  :

موتور TU5 با حجم 1587 سی سی تولید شد. ابتدا در دو مدل 8 و 16 سوپاپ در دسترس بود اما از این بین تنها گزینه 16 سوپاپ با قدرت 109 اسب بخار باقی مانده است، اگر چه مدل اسپورت این موتور نیز با قدرت 122 اسب بخار به سیتروئن C2 VTS قدرت بالاتري را می داد. موتور TU5 در مسابقات اتوموبیل رانی نیز توسط سیتروئن و پژو استفاده می شود.

موتور TU5 در ایران:

این موتور توسط شرکت خودروسازي ایرانخودرو در خانواده تولیدي پژو مورد استفاده قرار گرفته است . در ابتدا این موتور با خانواده 206 به ایرانیان معرفی شد که بعدها در دیگر محصولات ایرانخودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت. از نکات مثبت قابل ذکر براي این موتور میتوان به صداي کم، قدرت مناسب، استاندارد آلایندگی بالا، شتاب بالا و قیمت رقابتی اشاره کرد. بعد از استقبال از این موتور مدرن، شرکت ایرانخودرو با سرمایه گذاري مناسب این موتور را بومی کرد و در خودرو هاي 405 ، پارس ، رانا ، 206 اس دي و نوع صادراتی سمند LX به کار برد.  استفاده از این موتور در خودروهاي مختلف ایرانخودرو با حرف و حدیث هاي فراوانی همراه بود اکثر افراد این موتور را مربوط به خودروي 206 میدانستند و استفاده در دیگر محصولات را اشتباه ایرانخودرو به حساب می آورند.حال آنکه با نگاه به خودرو سازان بزرگ دنیا میبینیم که آنها نیز یک موتور موفق را در مدل هاي مختلف خودرو استفاده میکنند. موتور TU5 در محصولات مختلف ایرانخودرو با جعبه دنده هاي مختلفی به کار برده شده است. جعبه دنده از نوع MA در خودرو 206 و جعبه دنده BE در 405 ، پارس و رانا استفاده میشود همین موضوع باعث اختلاف در حس رانندگی با این خودرو ها میشود زیرا ضرایب دنده ها در این دونوع جعبه دنده مختلف است همچنین نوع ECU ، نوع دریچه گاز و نسخه نرم افزار ECU نیز بی تاثیر نیست به طوري که حتی باعث تفاوت در مدل هاي مختلف خودرو 206 شده است. پدید آمدن باور نادرست ” این موتور براي بدنه این ماشین مناسب نیست” میتواند از تفاوت در موارد بالا ایجاد شود.

 

جدول روغن موتور خودروهای سواری

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*